dummy

Artikel is succesvol aan de winkelwagen toegevoegd

Bandeninformatie

 

 

Hoe de band te lezen:

Aan de buitenkant is er een breed scala aan informatie, die allemaal iets vertellen over de individuele band.
De maat van de band wordt bijvoorbeeld als volgt geschreven: 195 / 65R15.
195 is de breedte van de band in millimeters.
65 is de hoogte van de band en komt overeen met 45% van de breedte van de band.
R is het ontwerp van de band (R staat voor radiaalband).
15 is de maat van de velg.

 

 

 

Daarnaast is deze informatie aanwezig op het dek:

W is een snelheidssymbool en geeft aan met welke snelheid de band mag rijden (V is tot 240 km / u, W is tot 270 km / u en ZR is meer dan 240 km / u).
RF staat voor Reinforced - wat versterkt betekent.
XL staat voor Extra Load.
M + S is de term voor winterbanden / jaarbanden.
Het wordt aanbevolen om winterbanden ook te voorzien van een symbool met een berg en sneeuw, zodat ze het meest geschikt zijn voor rijden in de winter.
Alle banden hebben ook een DOT-code aan de zijkant van de band.
De code geeft aan wanneer de band is geproduceerd.
Vanaf het jaar 2000 is de code vier cijfers in plaats van drie cijfers.
De eerste twee cijfers geven de productieweek aan, terwijl de laatste twee het jaar aangeven.
Het is erg belangrijk dat de bandenspanning wordt aangepast aan de afgemonteerde bandenmaat van de auto, en ook met hoeveel ballast u rijdt.
Wanneer u bij Wheelsshop.dk banden / velgen heeft gekocht, moet de klant zorgen voor de juiste bandenspanning, aangezien deze van auto tot auto individueel is.
Wheelsshop raadt de bandenspanningsgids van Continental aan, zie hier meer:

http://www.conti-luftdruck.de/index.php?gelesen=1

 

Snelheidsindex:
Op alle banden is een letter te lezen die de snelheidscode aangeeft die overeenkomt met de topsnelheid van de band.
Hieronder staat wat de letter betekent.


 

Snelheidsindex: Max. Toegestane snelheid in KM / T:

  • F max. 80 km/t
  •  
  • G max. 90 km/t
  •  
  • J max. 100 km/t
  •  
  • K max. 110 km/t
  •  
  • L max. 120 km/t
  •  
  • M max. 130 km/t
  •  
  • N max. 140 km/t
  •  
  • P max. 150 km/t
  •  
  • Q max. 160 km/t
  •  
  • R max. 170 km/t
  •  
  • S max. 180 km/t
  •  
  • T max. 190 km/t
  •  
  • H max. 210 km/t
  •  
  • V max. 240 km/t
  •  
  • W max. 270 km/t
  •  
  • Y max. 300 km/t
  •  
  • ZR over. 240 km/t

Belastingsindex:
Op alle banden is een belastingsindex af te lezen, die aangeeft hoeveel de band kan dragen gemeten in kg per. STUKS. Het nummer is meestal net voor de snelheidsletter te vinden.
Het is belangrijk dat het totale gewicht voor alle 4 stuks. voldoet aan de eisen van de auto en niet in de laatste plaats de asdruk per. schacht.
Hieronder vindt u een leestabel voor de belastingsindex van de band.

 

Bandenbelastingsindex: Belasting in kg:

  • 60 250
  • 61 257
  •  
  • 62 265
  • 63 272
  •  
  • 64 280
  • 65 290
  •  
  • 66 300
  • 67 307
  •  
  • 68 315
  • 69 325
  •  
  • 70 335
  • 71 345
  •  
  • 72 355
  • 73 365
  •  
  • 74 375
  • 75 387
  •  
  • 76 400
  • 77 412
  •  
  • 78 425
  • 79 437
  •  
  • 80 450
  • 81 462
  •  
  • 81 462
  • 82 475
  •  
  • 83 487
  • 84 500
  •  
  • 85 515
  • 86 530
  •  
  • 87 545
  • 88 560
  •  
  • 89 580
  • 90 600
  •  
  • 91 615
  • 92 630
  •  
  • 93 650
  • 94 670
  •  
  • 95 690
  • 96 710
  •  
  • 97 730
  • 98 750
  •  
  • 99 775
  • 100 800
  •  
  • 101 825
  • 102 850
  •  
  • 103 875
  • 104 900
  •  
  • 105 925
  • 106 950
  •  
  • 107 975
  • 108 1000
  •  
  • 109 1030
  • 110 1060
  •  
  • 111 1090
  • 112 1120
  •  
  • 113 1150
  • 114 1180
  •  
  • 115 1215
  • 116 1250
  •  
  • 117 1285
  • 118 1320
  •  
  • 119 1360
  • 120 1400
  •  
Patroondiepte:
De wet schrijft minimaal 1,6 mm voor, maar professionals zijn het eens over:
Minimaal 2 mm op zomerbanden en minimaal 3 mm op winterbanden (wettelijke vereisten in Zweden, Noorwegen en Finland).



Aquaplaning:
Als je brede banden hebt (205 mm of meer) of met hoge snelheid rijdt, is de aanbeveling:
Minimaal 3 mm op zomerbanden en minimaal 4 mm op winterbanden.

 

Bandenspanning:
Controleer het elke maand en voordat u op vakantie gaat of langere reizen.
Het is het beste om de bandenspanning te controleren als de banden vrij koud zijn.
De bandenspanning neemt toe als de banden warm zijn geworden.
Een te lage bandenspanning leidt tot een slechter stuur- en remvermogen en een hoger brandstofverbruik.
Als de bandenspanning te laag is, bestaat het risico dat de band te warm wordt en klapt.
Op de meeste auto's zit een label met bandenspanning op een deurpost of tankvulklep.
De aanbevolen bandenspanning staat altijd vermeld in de handleiding van de auto.
Bandenspanning wordt meestal gegeven bij normale en volle belasting.
Gebruik gegevens voor volledige lading wanneer er een lading op de auto staat.
Als de bandenspanning alleen bij normale belasting wordt gegeven, kan deze bij vollast met voordeel 0,2 bar worden verhoogd. Als je achteraf bredere banden monteert dan waarmee de auto is geboren (205 mm of meer), is een iets hogere druk nodig dan in de instructiehandleiding staat vermeld - vaak 0,2 bar hoger.
Abnormale slijtage in het midden van de band kan het gevolg zijn van zowel een te hoge als een te lage bandenspanning.
Zorg ervoor dat u de bandenspanning met 0,2 bar verhoogt bij gebruik van winterbanden.
Houd er rekening mee dat reservewielen en banden op caravans een redelijk hoge bandenspanning moeten hebben - meestal rond de 4 bar.


Banden, reparaties en reparaties:
Als een band lek gaat en wordt gerepareerd met een reparatieset / spuitbus of als de band van buitenaf wordt verzegeld zonder interne inspectie, is dit ALLEEN een tijdelijke maatregel, bedoeld om de auto met een maximum van 80 km / u naar de dichtstbijzijnde werkplaats te brengen.
Hetzelfde geldt bij gebruik van reservewielen of bij gebruik van reservewielen waarbij de band van een ander type is dan de andere banden van de auto.
De band MOET altijd van de velg worden verwijderd tijdens permanente bandenreparatie, zodat interne inspectie mogelijk is.
Als er geen gevolgschade is door de lekke band, wordt er besloten of de band gerepareerd kan worden.
Permanente bandenreparatie moet aan de binnenkant van de band worden uitgevoerd.
Het machinaal bewerkte schadekanaal is gevuld met een vulkaniserend materiaal en afgedekt met een geschikte afdekklep.


Runflat banden:
Bij sommige nieuwere automodellen zijn in de fabriek banden gemonteerd waarop na een lekke band kan worden gereden.
De banden worden "RunFlat" of iets dergelijks genoemd.
In de instructiehandleiding staat hoe ver en hoe snel je op de band kunt rijden na een lekke band.
Neem zo snel mogelijk contact op met een gespecialiseerde werkplaats.
Auto's met dit type band moeten een alarmsysteem hebben dat waarschuwt voor een verlaging van de bandenspanning.
Auto's zonder alarmsysteem mogen geen banden van het type "RunFlat" gebruiken.


 

Zomerbanden in de zomer - winterbanden in de winter:
Als u het hele jaar door rijdt, raden wij u aan om in de winter op winterbanden over te schakelen.
In Duitsland moet u rijden met banden die geschikt zijn voor het seizoen - dit geldt ook voor buitenlandse voertuigen.
In Zweden en Finland geldt een eis voor het gebruik van winterbanden in de periode 1 / 11-31 / 3.
Zowel winterbanden als banden voor het hele jaar zijn gemarkeerd met M + S (Mud + Snow).
Als de band is gemarkeerd met een sneeuwvloksymbool, heeft hij minstens 7% betere wintereigenschappen dan M + S gemarkeerde banden.
Voor de kleine rijbehoefte, bijv. 5.000 km per jaar, waarbij de eigenaar geen zomer / winter banden wil wisselen, raden we aan om bij sneeuw of ijs de auto te laten staan ​​of de auto in ieder geval te laten voorzien van banden voor het hele jaar.
De vierseizoenenband heeft de helft van de voordelen van de winterband, maar ook de helft van de nadelen.


 

Winterbanden versus zomerbanden:
Ca. 40% kortere remweg op ijs, bij 50 km / u is de remweg doorgaans 40 meter korter.
Ca. 25% kortere remweg op sneeuw, bij 50 km / u is de remweg doorgaans 10-15 meter korter.
Ca. 12% langere remweg op droge wegen, bij 50 km / u is de remweg doorgaans 1 meter langer en bij 100 km / u doorgaans 5 meter langer
Ca. 10-20% langere remweg op nat wegdek, bij 50 km / u is de remweg doorgaans 1 meter langer en bij 100 km / u doorgaans 7 meter langer.
Winterbanden hebben aanzienlijke voordelen op sneeuw en gladde wegen, maar vergeet niet om wat langzamer te gaan op droge en natte wegen.




Regels voor winterbanden in andere landen:

 

 

Zweden:
Zweden zijn verplicht om met winterbanden in Zweden te rijden van 1.12 - 31.03.
Per 1 december 2009 treden nieuwe regels in werking voor buitenlandse auto's en vrachtwagens.
Alle auto's van en naar Zweden vallen onder de Zweedse regels voor het gebruik van winterbanden.
Dit betekent dat u winterbanden met min. 3 mm patroondiepte - en zoals al geschreven - in de periode 1.12 - 31.3.

 

 

 

Noorwegen:
In de Noorse verkeerswet staat: "Als de bestuurder het nodig maakt, mag een motorvoertuig niet worden gebruikt zonder dat de wielen met voldoende grip op de weg zijn vastgezet door middel van spijkers, sneeuwkettingen of iets dergelijks".
D.w.z. dat u met winterbanden of spijkerbanden moet rijden en zorg voor sneeuwkettingen in de bagageruimte.
U loopt het risico om afgewezen te worden op de veerboten naar Noorwegen als u niet voldoende winteruitrusting bij u heeft voor het voertuig, dit is een minimum aan sneeuwkettingen.

 

 

 

Finland:
Winterbanden zijn verplicht in de periode 1/12 t / m 29- / 2.

 

 

 

Duitsland:
In Duitsland werd in november 2010 een wet aangenomen die de eis voor het gebruik van winterbanden verscherpt wanneer het weer van de winterkant verandert.
De regels voor het gebruik van winterbanden zijn van toepassing als er natte sneeuw en smeltende sneeuw, ijs- en ijslagen op de weg, sneeuw, anders glad, ijs en vorst zijn.

 

 

 

Frankrijk:
Spijkerbanden en sneeuwkettingen zijn toegestaan ​​vanaf 11 nov. tot de laatste zondag van maart voor voertuigen onder 3,5 ton. max. snelheid met spijkerbanden en sneeuwkettingen is 90 km / u.
Sneeuwkettingen zijn verplicht op weggedeelten met een rond blauw bord met daarop "een witte band met sneeuwkettingen".
De minimumdiepte van winterbanden moet rondom 1,6 mm zijn.
Als er gevaar voor de veiligheid bestaat, bestaat het risico dat de auto erbij betrokken wordt.

 

 

 

Zwitserland:
Het is verboden om met spijkerbanden te rijden op snelwegen en autowegen, maar het is toegestaan ​​door San Bernardino en St. De Gotthard-wegtunnels.

 

0
Neem contact op
   

Neem contact op

  Wheelsshop
part of JES Group ApS
Klokkerbakken 72
DK-8210 Aarhus V
Denmark
     
     
     
  mail@wheelsshop.nl